L'APPEC els seus valors fundacionals en el seu 40è aniversari en defensa de les publicacions en català

• Mètode, Gol Esports, Diari de Terrassa i lamira.cat reben el premi a millor publicació durant la 23a edició de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català.

• L’associació distingeix la companyia teatral Dagoll Dagom, l’entitat Plataforma per la Llengua i el pòdcast Gent de Merda pel seu compromís amb la llengua.

• L’esdeveniment ha tingut lloc aquest vespre al Museu Marítim de Barcelona amb l’assistència de més de 300 persones.

L’APPEC editors de revistes i digitals ha celebrat aquest vespre la 23a Nit de les Revistes i la Premsa en Català, l’acte institucional de referència del sector i que cada any reconeix la tasca i la trajectòria de les publicacions -en format físic i digital- dels Països Catalans a través d’un lliurament de premis.

L’edició d’enguany, coincidint amb el 40è aniversari de l’entitat, ha servit per refermar que l’APPEC segueix sent més necessària que mai en un context marcat per la censura que el govern de l’Ajuntament de Borriana, en mans de PP i Vox, va aplicar a diverses publicacions editades en català a la biblioteca municipal, però també en un moment d’emergència lingüística per la regressió del seu ús social.

De fet, l’APPEC, nascuda el 1983, va constituir-se en un període que tot just deixava enrere la censura del franquisme i en una etapa fonamental per a l’impuls de la normalització lingüística. Per tant, davant l'actual escenari, els valors fundacionals en defensa de les publicacions en català continuen tenint tota la vigència.

El president de l’associació, Germà Capdevila, ha subratllat que l’APPEC “representa l’esforç de la societat civil per bastir un sector editorial potent i representatiu de les inquietuds culturals del país”. En aquest sentit, ha recordat que, en 40 anys de feina

sostinguda i incessant, “hem acompanyat les empreses editores en el seu naixement, creixement i consolidació, i de la dotzena de publicacions inicials, avui comptem amb un centenar d’empreses que editen més de 200 revistes i mitjans digitals”.

Per això, ha assenyalat que l’entitat “vetlla per tal que les administracions entenguin que les revistes són la porta d’entrada a la lectura i la cultura, i que són un element indispensable de la identitat nacional de Catalunya”. “Això implica un suport actiu que s’ha d’incrementar, ja sigui en forma d’ajuts com en la garantia de la seva presència en llocs estratègics com les biblioteques, les escoles i els equipaments culturals”, ha reclamat Capdevila durant la seva intervenció.

L’esdeveniment, que s’ha celebrat en el Museu Marítim de Barcelona, ha comptat amb una àmplia representació del sector comunicatiu dels Països Catalans i amb l’assistència de més de 300 persones.

Dotze mitjans de comunicació premiats i un reconeixement

La Nit de les Revistes i la Premsa en Català ha lliurat el premi a millor publicació a Mètode, en la categoria de Revistes; a Gol Esports, en Premsa no diària; al Diari de Terrassa, en Premsa diària; i a lamira.cat, en Digital.

La distinció a millor reportatge ha recaigut en Sàpiens per ‘Quan érem negrers’, en la categoria de Revistes; en El 9 Nou per ‘La liquidació de Càrniques Ausa’, en Premsa; i en descobrir.cat per ‘Terra de mar’, en Digital.

Així mateix, la Nit ha concedit el premi a millor disseny editorial a Temperatura, en la categoria de Revistes; El Ripollès, en Premsa; i Nació Polis, en Digital. A més, Catarsi, en la categoria de Revistes, i Som Rurals, en Premsa, han guanyat el premi a millor portada, una decisió presa a través de votació popular.

En cada edició, la Nit commemora la trajectòria de mitjans de comunicació i, enguany, ha homenatjat Món Econòmic pel seu 25è aniversari.

40 anys d’impuls a les publicacions en català

L’APPEC és una entitat sense ànim de lucre que agrupa els editors de revistes i digitals d’informació general i especialitzada que tenen una distribució i difusió dins de l’àmbit català. Fundada el 1983, celebra enguany 40 anys. Actualment, l’APPEC compta amb unes 90 empreses editores i més de 200 capçaleres en paper i digital.

Des de principis d’octubre, l’associació ha iniciat la campanya ‘Som més fortes que la censura’, conjuntament amb el Govern, per fomentar les subscripcions a les revistes en català. A través del web noalacensura.cat es promou un 2x1: Per cada nova subscripció que es faci per consum propi, s’enviarà una altra subscripció que s'ha escollit a una entitat, associació o centre educatiu dels Països Catalans. L’acció s’impulsa després que l’accés de l’extrema dreta a les institucions del País Valencià i que el nou Ajuntament de Borriana, a la Plana Baixa, format per PP i Vox, anul·lés el juliol les subscripcions de cinc revistes en català a la biblioteca municipal.

En els últims anys, l'associació també ha posat en marxa diverses campanyes, com ‘Sigues lliure, llegeix’ per combatre la manipulació informativa i les 'fake news' a través de la lectura de revistes i digitals en català. A més, ha tirat endavant projectes com La Revisteria, la caravana de revistes; la plataforma digital de lectura de revistes i premsa en català iQUIOSC.cat; o l'acció ‘T’agradarà llegir en català’ per fomentar la lectura amb la distribució de les publicacions a sales d’espera, així com l’organització de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català.