Mètode, Gol Esports, Diari de Terrassa i Lamira.cat guanyen el premi a millor publicació de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català

• L’APPEC, organitzadora de l’acte, celebra enguany el seu 40è aniversari

• El lliurament dels guardons serà durant la 23a edició de la gala, que tindrà lloc aquest dijous al Museu Marítim de Barcelona

La Nit de les Revistes i la Premsa en Català, que organitza l’APPEC editors de revistes i digitals, atorgarà el premi a millor publicació a Mètode, Gol Esports, Diari de Terrassa i Lamira.cat. L’esdeveniment, que tindrà lloc aquest dijous al Museu Marítim de Barcelona, serveix per reconèixer la tasca i la trajectòria dels mitjans de comunicació escrits i cada any congrega el sector comunicatiu del país.

En aquesta 23a edició, el guardó en la categoria de Revistes recaurà en Mètode, la publicació de divulgació científica de la Universitat de València. Creada el 1992 i amb una periodicitat trimestral, Mètode ha esdevingut un referent de la comunicació científica en català. En aquest sentit, el jurat de la Nit subratlla “el rigor amb què tracta i fa difusió de temes científics”, però també que “ha sabut ocupar aquest espai importantíssim pel sector i, a més, fer-ho a través de la llengua pròpia”.

En la categoria de Premsa no diària, la Nit premiarà Gol Esports “per haver estat la primera publicació esportiva escrita en català i de les poques editades i fetes per una plantilla majoritàriament formada per dones”. Així mateix, ressalta que és “l’altaveu dels esports que es practiquen als pobles i ciutats del Vallès Oriental”. Gol Esports, fundada el 1985, s’ha consolidat en una posició preeminent dins del món de la premsa esportiva en la llengua pròpia del país.

Així mateix, Diari de Terrassa rebrà el premi en la categoria de Premsa diària. El 2021, després de 44 anys d’història, aquesta capçalera va restaurar la seva imatge i el seu contingut amb nous enfocaments, a partir del rellançament impulsat pel Grup Edicions de Premsa. El jurat de la Nit distingirà el Diari de Terrassa per “l’aposta valenta d’assumir la propietat d’un mitjà i ser capaç de revifar-lo per convertir-lo en un producte atractiu, però també per mantenir el català en un entorn social i lingüístic difícil”.

I, finalment, en la categoria de Digital, la Nit de les Revistes i la Premsa en Català reconeixerà Lamira.cat “per anar a contracorrent i per un periodisme pausat, no basat en el dia a dia: una manera de pensar diferent i de fer gaudir el lector amb històries d’autor que expliquen el país”. Després de cinc anys de trajectòria, Lamira.cat ha consolidat un magazín digital i una revista bianual en paper, i ha desenvolupat altres formats i canals com ara llibres, pòdcasts, produccions audiovisuals i exposicions.

40 anys de l’APPEC editors de revistes i digitals

L’APPEC és una entitat sense ànim de lucre que agrupa els editors de revistes i digitals d’informació general i especialitzada que tenen una distribució i difusió dins de l’àmbit català. Fundada el 1983, celebra enguany 40 anys. Actualment, l’APPEC compta amb unes 90 empreses editores i més de 200 capçaleres en paper i digital.

Des de principis d’octubre, l’associació ha iniciat la campanya ‘Som més fortes que la censura’, conjuntament amb el Govern, per fomentar les subscripcions a les revistes en català. A través del web noalacensura.cat es promou un 2x1: Per cada nova subscripció que es faci per consum propi, s’enviarà una altra subscripció que s'ha escollit a una entitat, associació o centre educatiu dels Països Catalans. L’acció s’impulsa després que l’accés de l’extrema dreta a les institucions del País Valencià i que el nou Ajuntament de Borriana, a la Plana Baixa, format per PP i Vox, anul·lés el juliol les subscripcions de cinc revistes en català a la biblioteca municipal.

En els últims anys, l'associació també ha posat en marxa diverses campanyes, com ‘Sigues lliure, llegeix’ per combatre la manipulació informativa i les "fake news"; a través de la lectura de revistes i digitals en català. A més, ha tirat endavant projectes com La Revisteria, la caravana de revistes; la plataforma digital de lectura de revistes i premsa en català iQUIOSC.cat ; o l'acció ‘T’agradarà llegir en català’ per fomentar la lectura amb la distribució de les publicacions a sales d’espera, així com l’organització de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català.